דף הבית » שלב חמישי: חתימת חוזה דיור מוגן

שלב חמישי: חתימת חוזה דיור מוגן

חתימת חוזהככל שחולפות השנים, ובעקבות העלייה המתמשכת בתוחלת החיים בישראל, כך הולך וגובר הביקוש למגורים במסגרת מתחמי דיור מיוחד, המיועדים עבור דיירים בגיל הזהב. מתחמי דיור אלו, אשר נוסדו על מנת להעניק לקשישים חוויית מגורים בטוחה ומקיפה, כוללים שירותים המותאמים במיוחד לגילם ולמצבם הבריאותי של הדיירים, וזאת לרבות שירותי ניקיון ואחזקה, שירותי משק בית, וכן שירותי רפואה צמודים.

במרבית המקרים, הדיירים המתגוררים במתחמים אלו עושים זאת במסגרת יחידות דיור נפרדות, אשר מאפשרות לדייר לקיים משק בית עצמאי מחד, ומאידך להשתתף במגוון רחב של פעילויות שונות בתחום הפנאי, כגון חוגים, פעילות כושר, וערבי חברה, וזאת תוך ניהול קשרים חברתיים ענפים עם שאר דיירי המתחם.

חרף הביקוש הגובר למגורים במתחמי הדיור המוגן, ישראלים רבים נרתעים במידת מה מהמעבר אליהם, וזאת בעיקר בשל התדמית השלילית שנוצרה למתחמים אלו בציבור כמסחטות כסף מדייריהם הקשישים, ובעקבות שורה של מקרים חריגים אשר זכו להד תקשורתי. חשוב לזכור בהקשר זה, כי המעבר למתחם דיור ציבורי משפר במרבית המקרים את איכות חייו של הדייר, כאשר על מנת להבטיח כי זכויותיו יישמרו במלואן, חשוב להכיר את נהלי הרישום למתחמים אלו, ובראש ובראשונה את מסלולי התשלום השונים במסגרת חוזי המגורים במתחמי הדיור המוגן.

מהם מסלולי התשלום במסגרת מגורים במתחמי דיור מוגן?

באופן עקרוני, כל מתחם דיור מוגן קובע באופן עצמאי את הסדרי התשלום הנגבים מהדיירים בעבור השתכנותם במתחם, כאשר הסדרים אלו מחולקים לשלושה סוגים עיקריים:

  • מסלול פיקדון מלא – במסגרת מסלול זה, הדייר מפקיד בידי הנהלת המתחם סכום פיקדון מסוים, אשר במרבית המקרים לא נופל בהרבה ממחירה של יחידת דיור דומה בשוק הפרטי. סכום זה מושקע על ידי הנהלת המתחם באפיקי השקעה שונים, כאשר סכום הריבית מועבר במלואו לידי ההנהלה.

סכום הפיקדון, אשר נגבה לרוב בעת כניסתו של הדייר למתחם המגורים, משמש כביטחון לכל אורך תקופת מגוריו במתחם, כאשר מדי שנה סכום הפיקדון נשחק בשיעור מסוים (לרוב 3-2%), ובהתאם לתנאים שהוסדרו בחוזה. בנוסף לכך, הדייר לרוב יידרש לתשלום דמי אחזקה חודשיים, אשר שיעורם נקבע בהתאם לרמת מגוריו, וליוקרתו של מתחם הדיור המוגן.

  • מסלול פיקדון חלקי – בדומה למסלול הקודם, גם פה הדייר נדרש להפקיד סכום כספי מסוים בעת כניסתו למוסד, אף כי מדובר לרוב בסכום נמוך במידה משמעותית מהסכום הנדרש במסגרת מסלול הפיקדון המלא. עם זאת, שיעור השחיקה החודשית מסכום הפיקדון עולה במידה משמעותית, ובנוסף לכך שיעור דמי האחזקה החודשיים הנגבים מהדייר עולים אף הם באופן משמעותי.
  • מסלול דמי שכירות קבועים – בניגוד למסלולים הקודמים, במסגרת מסלול זה הדייר אינו נדרש כלל להפקדה מראש של פיקדון כספי בידי מתחם הדיור המוגן. לחילופין, הדייר משלם מדי חודש בחודשו דמי שימוש גבוהים במידה ניכרת מאלו הנגבים במסלולים הקודמים, כאשר סכום זה כולל בחובו את התשלום על המגורים במתחם, ולרבות עלות השירותים המסופקים לדייר מטעם הנהלת המתחם, וכן פיצוי בגין שווי הרווח המשוער אשר הריבית על הפיקדון הייתה צפויה להניב.

חשוב לזכור בהקשר זה, כי לכל אחד מהמסלולים שלהלן יש יתרונות וחסרונות, כאשר ככל שהפיקדון המופקד מצד הדייר גבוה יותר, כך פוחת בהתמדה התשלום החודשי אשר ייגבה ממנו לאורך תקופת שהותו במתחם. מסיבה זו, ההחלטה באשר לאיזה מסלול לבחור תלויה בראש ובראשונה במצבו הכספי של הדייר, וכן בהיקף ההון הנזיל העומד לרשותו במועד החתימה על החוזה מול הנהלת מתחם הדיור המוגן.

מה חשוב לדעת בחתימת החוזה

חרף היתרונות הרבים הטמונים במעבר למגורים במתחם דיור מוגן, אשר נועד להעניק לדייר סביבת מגורים בטוחה ויציבה, וזאת תוך שימת דגש על מילוי צרכיו הקיומיים והחברתיים, הרי שהחתימה על חוזה מגורים במתחם דיור מוגן היא החלטה שחשוב לבצעה בצורה יסודית ומושכלת, ולאחר בחינה מדוקדקת של סעיפיו השונים של החוזה.

יצוין בהקשר זה, כי אף שמרבית מתחמי הדיור המוגן בישראל פועלים בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר, הרי שהמעבר למתחם דיור מוגן מהווה במרבית המקרים צעד דרסטי עבור הדייר, אשר בגילו המתקדם נדרש להסתגל לסביבת חיים חדשה, אשר לא תמיד תתאים באופן מלא לצרכיו. מסיבה זו, קיימים מספר דגשים עליהם חשוב לתת את הדעת במסגרת החתימה על חוזה המגורים מול הנהלת מתחם הדיור המוגן.

  • שירותים נלווים – גם במידה והתשלומים אשר הדייר נדרש להעביר לידי מתחם הדיור המוגן הינם סבירים, ומותאמים לכיסו, הרי שבדיוק כמו בכל תחום צרכני אחר, חשוב לוודא כי מכלול השירותים אשר מתחם הדיור המוגן מעניק לדייר יענו באופן מלא על צרכיו השונים, מה שיבטיח תמורה מלאה לכספו.

מסיבה זו, ובעת החתימה על חוזה המגורים במתחם הדיור המוגן, חשוב לבחון ראשית את הסעיפים המגדירים את מכלול השירותים השונים אשר להם זכאי הדייר במסגרת מגוריו במתחם, וזאת לרבות שירותי משק בית שונים, וכן אספקת אוכל מזין ובריא אשר ישמור על בריאותו של הדייר לאורך שנים ארוכות. יש לזכור, כי כל התפשרות בסעיפים אלו עלולה לגרור עוגמת נפש ממשית לדייר, ומשכך ניתן ומומלץ לנהל משא ומתן מול הנהלת המתחם, במטרה להבטיח את התנאים הטובים ביותר עבור הדייר.

  • שיכון מטפל סיעודי – במקרים רבים, דייר המתגורר במתחם דיור סיעודי מוגדר בשלב מסוים כסובל ממצב סיעודי, המונע ממנו מלהתנהל באופן עצמאי במהלך חיי היום יום. במקרים אלו, ייתכן שהדייר יזדקק לשירותיו של מטפל סיעודי צמוד, וזאת לכל אורך היום. מסיבה זו, במועד החתימה על החוזה חשוב להקפיד ולוודא כי נכלל בו סעיף מפורש, המכיר בזכותו של הדייר לשכן ביחידת הדיור שלו, או במתחם סמוך, מטפל סיעודי אישי, ולו בתוספת תשלום.

יצוין, כי לא כל מתחמי הדיור המוגן מאפשרים שיכון מטפל סיעודי צמוד ביחידת הדיור של הדייר, או בסמוך לה. במקרה מסוג זה, בירור הסוגיה טרם החתימה על החוזה יוכל לאפשר לדייר לשקול מחדש את החלטתו להתגורר באותו המתחם הספציפי, ובמידת הצורך לעבור ולהתגורר במתחם אחר, המאפשר שיכון מטפל סיעודי.

  • שמירה על זכות הדיור במקרה של היעדרות ממושכת – מטבע הדברים, קיימת סבירות גבוהה כי בשלב מסוים, הדייר יאלץ להיעדר מהמתחם לתקופה ממושכת, וזאת לצורך אשפוז או מכל סיבה אחרת. עם זאת, לעיתים הנהלת המתחם הסיעודי עלולה לקבוע כי היעדרות זו שוללת מהדייר את זכותו להמשיך ולהתגורר במתחם, ולהעביר את יחידת הדיור שלו לידיו של דייר אחר. על מנת להימנע ממקרים אלו, ומעוגמת נפש ממשית לדייר עצמו, חשוב להקפיד על כך שהחוזה יכיר בזכותו של הדייר לשמור על יחידת הדיור בה הוא מתגורר, וזאת גם במקרים של היעדרות ממושכת שלא מרצונו.

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי בישראל קיימים כמה וכמה מתחמי דיור מוגן, אשר מתחרים אחד בשני על כיסו של הצרכן. מסיבה זו, ובמידה וחוזה המגורים אינו ממלא אחר צרכיו של הדייר באופן מלא, תמיד כדאי לבחון אפשרויות לעבור למתחמי דיור מוגן אחרים, אשר עשויים להיווכח בסופו של דבר כפתרון הטוב יותר עבור הדייר.

שלב חתימת חוזה

משעה שהדייר לעתיד גמר בדעתו לעבור ולהתגורר במתחם דיור מוגן, ולאחר שהתקבלה ההחלטה באשר לאיזה מתחם ספציפי ברצונו לעבור, מגיע השלב החשוב ביותר בהליך, שהינו שלב חתימת חוזה המגורים בין הדייר ובין הנהלת מתחם הדיור המוגן.

אף כי מרבית האזרחים בישראל אינם בעלי השכלה משפטית, ומשכך מעדיפים לרוב להימנע מהעיסוק בסוגיות משפטיות למיניהן, כגון חתימה על חוזה, חשוב לזכור כי החתימה על חוזה מגורים בפרויקט דיור מוגן צפויה להשפיע במידה ניכרת על איכות חייו של הדייר בעתיד, וזאת לאורך כל תקופת שהותו במתחם, אשר עשויה להימשך עשרות שנים.

מסיבה זו, וטרם החתימה על החוזה, חשוב להקפיד ולבחון היטב את סעיפיו השונים, וכך להבטיח כי זכויותיו של הדייר יעוגנו בו באופן מלא, מה שצפוי למנוע חילוקי דעות ומקרים בעייתיים בעתיד.

מה יש לבדוק טרם החתימה על חוזה מגורים במתחם דיור מוגן?

  • אחת מהסוגיות המרכזיות אשר נדרשות להיות מעוגנות בחוזה, היא נוהל השבת הפיקדון שהפקיד הדייר במידה וזה בחר או נאלץ לעזוב במהלך השנה. לרוב, הפיקדון מהדייר נגבה בתחילתה של השנה, וזאת ללא תלות בשאלה האם זה אכן התגורר במתחם לאורך כל התקופה.

מסיבה זו, טרם החתימה על החוזה חשוב ראשית לנהל משא ומתן מול הנהלת המתחם, במטרה לנסות ולהבטיח כי במידה והדייר לא ישלים שנת מגורים מלאה במתחם (בין אם בשל עזיבה מרצון, מעבר לאשפוז ארוך טווח, או פטירה), הרי שלפחות חלק מסכום הפיקדון יוחזר לידי הדייר, או יורשיו החוקיים. במקרים רבים, משא ומתן מקדים יכול לשפר במידה ניכרת את תנאי השבת הפיקדון לידי הדייר.

  • אחת מהרעות החולות בישראל, אשר אזרחים רבים נוהגים לחטוא בה, היא מה שמכונה "שיטת הסמוך", כאשר רובנו נוהגים להסתמך על הבטחות שונות המושמעות בעל פה, וזאת גם במידה ואינן מגובות בכתב. עם זאת, ובכל הנוגע לחתימת חוזה מגורים מול מתחם דיור מוגן, חשוב שלא להתפתות להבטחות מסוג זה, ולהקפיד כי סעיפי החוזה מגדירים את מלוא זכויותיו של הדייר, וכוללים פירוט מלא של התשלומים אשר עתידים להיגבות ממנו בעתיד, כגון גובה דמי האחזקה החודשיים.

יש לזכור, כי גם אם הדבר עשוי לעיתים להיראות מיותר, הרי שבסופו של דבר, כל עוד תנאים אלו אינם מוגדרים במפורש בחוזה, הרי שאין ערובה כי הנהלת המתחם לא תבחר יום אחד לשנות אותם, ולא בהכרח לטובתו של הדייר.

  • מטבע הדברים, הדיירים המתגוררים בדיור המוגן חשופים באופן ישיר לפגיעות ולחוליים שונים, הנובעים ישירות מגילם המתקדם וממצבם הבריאותי הקלוקל. אף כי מרבית מתחמי הדיור המוגן בישראל מנוהלים ברמה גבוהה, מה שמצמצם את הסיכון להתרחשות מקרים חריגים, הרי שאלו עדיין אפשריים, ועלולים לגרור פגיעה קשה בדייר, ואף החמרה ממשית במצבו הרפואי.

מסיבה זו, חשוב לוודא שבין סעיפי החוזה נכלל גם סעיף המתייחס במפורש לאפשרות היתכנותם של אירועים חריגים, אשר יובילו לפגיעה בדייר עצמו. סעיף זה נדרש גם לכלול את הגדרת אחריותו של המוסד כלפי הדייר במקרים אלו, וכיצד אחריות זו תמומש בפועל.

  • חשוב גם לזכור, כי גם במידה והחוזה המוצג כולל בחובו את מלוא זכויותיו של הדייר, הרי שבפועל, לעיתים קיים הבדל בין המתואר בחוזה ובין המצב בשטח. מסיבה זו, וטרם החתימה על החוזה, מומלץ בחום לצאת לביקור פיזי במתחם הדיור המוגן המיועד, ולנסות ולוודא כי כלל סעיפיו של החוזה, ולרבות תנאי המגורים והשירותים השונים המסופקים לדייר, אכן מגובים במציאות, ומיושמים באופן שוטף.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715445

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר