דף הבית » שלב שלישי: איך לבחור דיור מוגן?

שלב שלישי: איך לבחור דיור מוגן?

איך לבחור דיור מוגןאין ספק ששנות הזהב יכולות להיות הזמן הטוב ביותר של החיים. עם חופש, יציבות ובריאות טובה, הזדקנות יכולה להיות זמן נפלא באמת לחוות את המיטב ממה שיש לחיים להציע. בפני בני גיל הזהב של היום ניצבות יותר אפשרויות מאשר אי פעם, לחיות חיים ארוכים ובריאים.

יחד עם זאת, עם הגיל מגיעה אחריות מסוימת לגבי הצרכים הבריאותיים הפוטנציאליים שעלולים להתעורר בעתיד. למרבה המזל, דיור מוגן במאה העשרים ואחת התקדם והשתפר עם השנים, וכיום הוא מציע יותר אפשרויות למי שעשוי להזדקק לטיפול רפואי מתקדם בהמשך הדרך.

כאשר שוקלים בחירת מסגרת דיור מוגן, עדיף להתחיל עם הרמות הבסיסיות של מה שמכונה קהילת פרישה או המשך טיפול. קיימות שלוש רמות בסיסיות: דיור מוגן לבני גיל הזהב עם מאה אחוזי עצמאות, דיור מוגן המספק סיוע בשגרת היויום כגון רחצה וניקוי, ומסגרת סיעוד טיפול ביתי, שהוא תכנית טיפול מעמיקה עבור אנשים הזקוקים לטיפול סביב השעון. בתוך שלוש הקטגוריות האלו, מתפתחים הצרכים הבריאותיים לאורך הזמן, והדיירים יכולים בקלות לעבור מרמה אחת של שירותי בריאות, לרמה אחרת.

בנוסף לשלושת הקטגוריות העיקריות של הדיור המוגן, קיימות לא מעט אפשרויות נוספות שמתאימות במגזר הטיפול בבני גיל הזהב. נכון להיום, קיימות מספר רב של אפשרויות וקטגוריות דיור מוגן שונות אשר גדלות מידי יום, מה שהופך את ההגדרה המדויקת של הסטנדרטים לטיפול, למעט מסובכות.

כדי לקבל מושג על אפשרויות הטיפול הזמינות בבני גיל הזהב, ניתן להסתייע בהגדרות צרכי הטיפול:

דיור מוגן לעצמאים

מסגרת זו מיועדת לבני גיל הזהב המבקשים ליהנות מכל היתרונות של העצמאות, אך יודעים את הנולד ומבינים כי יתכן שיזדקקו לסיוע רב יותר בעתיד. זה די נפוץ למבוגרים בריאים לשקול קהילות דיור מוגן למרות שצרכי הבריאות הנוכחיים שלהם הם מינימאליים. זהו מהלך שמעניק תחושה טובה מאוד, היות והוא מעניק לבני גיל הזהב את העצמאות בה הם מעוניינים, ובני משפחותיהם רגועים בידיעה כי יקיריהם יהיו מטופלים במקרה של שינויי בריאות.

בדרך כלל, בדיור מוגן, מבוגרים יכולים לבחור מתוך דירת פרטיות ומאובזרות במגוון רחב של גדלים. שירותים במרכזי הדיור המוגן משתנים במידה רבה, אך שירותי ארוחה אישית בדרך כלל נמצאים בתנאים ועשויים להיות מותאמים אישית לצרכים התזונתיים האישיים של כל דייר.

קיימת לא מעט תחזוקה במקום עצמו, כגון טיפול תחזוקה מכל סוג. שירותי מכבסה, ניקוי חדרים, חדר כושר ואף קורסים או סדנאות עשויים להיכלל במסגרת השירותים. בדיור מוגן, בני גיל הזהב יכולים לבחור להמשיך בחייהם כפי שהם רוצים, אך הם מקבלים את האפשרות של השתתפות בטיולים ואירועים חברתיים לאורך כל השנה.

דיור מוגן עם סיוע רפואי

מסגרת זו מיועדת לבני גיל הזהב שבדרך כלל זקוקים לסיוע נוסף בתחום הבריאות, בהשוואה למבוגר עצמאי. רמת הסיוע היא מעמיקה יותר במונחים של טיפול רפואי ומתן תרופות, טיפול אחות, הקפדה על משטר בריאות יומי, ארוחות ושירותי משק בית.

הדיירים מתגוררים בדרך כלל בחדרים פרטיים או משותפים, ובמקום נמצאים אנשי צוות המתפקדים מסביב לשעון. לכל דייר מוקצה בדרך כלל טיפול של אחות הדואגת לצרכי הבריאות שלו, כמו גם מעקב של רופא.

הארוחות ניתנות בדרך כלל שלוש פעמים ביום ועשויות להיות מוכנות עם דיאטנית של המקום על מנת לענות על הצרכים התזונתיים האישיים. פעילות חברתית מהווה בדרך כלל חלק משמעותי ממסגרת הדיור המוגן ועשויה לכלול כל דבר החל משיעורי אמנות, ביקורים במוזיאונים, ועד לשיעורים יומיים, פעילות גופנית והצגות תיאטרון.

טיפול באלצהיימר

כשמטופלי דמנציה או אלצהיימר כבר אינם יכולים להישאר בביתם, ניתן לבחור מסגרת דיור מוגן שעונה על צרכיהם. עם אובדן הזיכרון והסיכונים הבריאותיים הנלווים למצב, הכרחי שהמטופל יקבל טיפול מסביב לשעון, על ידי צוות מוסמך שיכול לענות על צרכיו.

אחיות ורופאים מורשים עובדים על מנת לשמור על תכנית הבריאות, כמו גם שגרה יומית שנועדה להעניק למטופל סביבה רגועה ומוכרת.

מרכזי הדיור המוגן מצוידים בדרך כלל לטיפול בחולי אלצהיימר, אך לא כולם. טיפול זה כרוך ברמה גבוהה של אבטחה וטיפול רפואי. המרכזים המתמחים באלצהיימר נוטים לנעול את אזורי הדיור על מנת להגן על התושבים מפני שיטוט בחצרות.

הדיירים בדרך כלל מתגוררים בחדרים משותפים ויש להם שגרה קפדנית יומית. פעילויות פיקוח מתוכננות על ידי הצוות המוסמך ועשויות לכלול טכניקות שונות לשיפור או שמירת מיומנויות תפקוד מוטורי, דיבור וניידות. רוב מרכזי הדיור המוגן המודרניים לטיפול באלצהיימר מצוידים בגינות מאובטחות ושבילי הליכה, שנמצאו מועילים בטיפול לאלצהיימר.

מסגרת דיור מוגן קטנה

מסגרת זו היא די חדשה לזירת הטיפול בבני גיל הזהב, אך גם הא צוברת פופולאריות. זוהי מסגרת דיור קטנה שמספקת רמות שונות של טיפול במבוגרים, אך בקנה מידה קטן יותר ממה שרוב מרכזי הדיור המוגן מציעים. במסגרת זו מעניק המקום אווירה ביתית עם קבוצה קטנה של מבוגרים. מסגרות אלו בדרך כלל מספקות שלוש ארוחות ביום, שירותי ניקיון, כביסה, פעילויות חברתיות ואף תחבורה במקרים מסוימים.

מסגרת זו היא רעיון טוב לבני גיל הזהב שמבקשים שירותים דומים לאלו שמציעים מרכזי דיור מוגן רגילים, אך הם מבקשים לחיות בתוך אווירה משפחתית נוחה. זוהי אפשרות טובה עבור מבוגרים שנרתעים מקהילות גדולות או פעילויות קבוצתיות. היות והאווירה אינטימית יותר, הדיירים מקבלים תשומת לב אישית יותר מצוות המקום.

סקירת סוגי דיור מוגן

קיימים מגוון סוגי דיור מוגן וסוגי טיפול מהם ניתן לבחור, ובכללם חיים עצמאיים, טיפול ביתי וטיפול סיעודי מיומן, המיועד לצרכי בריאות ספציפיים. ניתן לשקול או להעריך את סוג המסגרת המתאימה ביותר לאדם מבוגר על פי מצבו האישי.

כאן תוכלו למצוא רשימה מקיפה של כל בתי דיור המוגן בישראל

חיים עצמאיים

מסגרת זו מיועדת לבני גיל הזהב הזקוקים לסיוע מועט או שאינם זקוקים כלל לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות. המקום מספק לדיירים שירותים כגון ניקיון, כביסה וארוחות. הדיירים עצמאיים ובמדת הצורך יכולים ליהנות מחלק משירותי הבריאות הניתנים על ידי צוות המקום או לצאת לקבלת טיפול חיצוני.

בהגדרת דיור זו, לא ניתן לספק שירותים תומכים. על פי הסדר זה, המבוגר מנהל אורח חיים עצמאי הכרוך בטיפול מינימאלי ללא סיוע נוסף. החיים העצמאיים כוללים אף סוגי דיור מהם יכולים הדיירים לבחור, והם רשאים לבחור אף אם להשתתף בשירותי הקהילה או תכניות המקום, או לנהל חיים נפרדים.

דיור מוגן לטיפול ארוך טווח

מסגרת זו משלבת דיור, שירותי תמיכה ושירותי בריאות, בהתאם לצורך, המסגרת מיועדת לאנשים הזקוקים לסיוע בפעילויות יומיומיות כגון ארוחות, טיפול תרופתי או סיוע בנטילת התרופות, רחצה, הלבשה ותחבורה. יתכן שחלק מהדיירים סובלים מהפרעות זיכרון, כולל אלצהיימר, או שהם עשויים להזדקק לסיוע בניידות, בריחת שתן או מצבים בריאותיים אחרים.

הדיירים מוערכים על פי מצבם הבריאותי, ובכל פעם בה מתרחש שינוי במצבם, ההערכה משתנה ומתפתחת תכנית שירות פרטנית.

המשך טיפול

מסגרת דיור מוגן זו מציעה מספר רמות של סיוע, וביניהן חיים עצמאיים וסיעוד ביתי. זוהי מסגרת שונה מאפשרויות דיור וטיפול אחרות לבני גיל הזהב, היות והיא בדרך כלל מספקת הסכם כתוב או חוזה ארוך טווח בין הדייר והמקום, המציע רצף של דיור, שירותים כלליים ושירותי בריאות, שבדרך כלל כולם ניתנים במקום אחד.

טיפול ביתי

במסגרת זו, ניתן לקבל מגוון נרחב של שירותי בריאות בדומה לשירותים הניתנים בבית, והם משמשים בדרך כלל אנשים עם מחלה או פציעה. טיפול זה מסייע לאדם להשיב את עצמאותו דרך סיוע של מטפל במשרה חלקית או לסירוגין טיפול של עובד סיעודי, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק או מטפל בדיבור.

מה קורה במצב של הידרדרות במצב התפקודי?

מסגרת דיור מוגן נפוצה בארץ, נקראת דיור תומך. זוהי מסגרת של דיור מוגן הכולל מחלקות טיפול רפואי נוספות, כך שאם חלה הידרדרות במצב הדייר המבוגר השוהה במקום, הוא יכול עדיין להמשיך לגור באותו מקום, תוך קבלת הטיפול המתאים לו על פי ההידרדרות במצבו.

במסגרת זו עובר אדם מבוגר שחלה הידרדרות במצבו, מהדירה אליה נכנס בתחילה, אל מחלקה מיוחדת, שם הוא יכול להמשיך בשגרת יומו, ליהנות מכל שירותי המקום המוצעים, אך באותו זמן לא לחשוש מהרעה במצבו, והוא אינו נדרש לעזוב את מסגרת החיים החברתיים אליה התרגל ולעבור לבית אבות סיעודי.

קיימים אף מסגרות דיור מוגן משולבות. אדם מבוגר נכנס להתגורר במקום כשהוא במצב תפקודי נאות, נהנה מחיים נוחים ואינו זקוק לכל טיפול רפואי הקשור למחלה כרונית או נכות. מסגרת הדיור המוגן מתאימה למצבו, והכל טוב ויפה.

אך כאשר מתחיל מצבו הרגשי או הפיסי להידרדר מסיבה כלשהי, ומבחינה בריאותית הוא אינו יכול עוד להמשיך להתגורר באותם תנאים המתאימים לעצמאים, אין צורך להוציאו מהמסגרת אליה התרגל ולהעבירו למוסד סיעודי מתאים.

לשם כך נוצרו מסגרות הדיור המוגן המשולב, המשלבות למעשה מסגרת המתאימה לעצמאים, עם מחלקה סיעודית סגורה, כך שאם וכאשר מתרחש מצב בו חלה הרעה בתפקוד הקוגנטיבי או הרגשי, אין צורך להעבירו למסגרת דיור אחרת, אלא להעבירו פשוט למחלקה הסיעודית המתאימה, באותו מקום בו הוא נמצא.

מסגרת דיור מוגן זו מאפשרת לבני גיל הזהב להעתיק את מגוריהם ממחלקה אחת לאחרת, על פי המצב התפקודי שלהם בכל זמן, תחת אותה קורת גג, על מנת שיקבלו את הטיפול הראוי להם הם זקוקים.

עובדים זרים בדיור מוגן

גיל הזהב עשוי להיות מורכב, גם בעידן הטכנולוגיה המודרנית המתקדמת, המשופעת בפתרונות מופלאים בתחום הרפואה, הבריאות והרווחה הנפשית והפיסית. ככל שאדם מתבגר, כך הוא עשוי להתקשות יותר בביצוע פעולות וחווה אובדן מסוים של עצמאותו. אחוז ניכר מהמבוגרים משנים את מצבם מעצמאים למוגבלים.

עבור רבים מבני גיל הזהב ובני משפחותיהם, שאינם יכולים לשוב להתגורר עימם או לקחת אותם להתגורר בביתם, קיים הפתרון של מעבר למסגרת כלשהי של דיור מוגן, שנחשב לפתרון הולם ומושך, המציע חיי חברה, סביבת מגורים הולמת, בטחון נפשי ופיסי, כולל תמיכה רפואית זמינה על כל מקרה.

אפשרות מקובלת נוספת, היא הצבת עובד זר סיעודי לרשות הדייר, שמתגורר עימו, דואג לכל צרכיו ומטפל בו מסביב לשעון.

יש להבין, כי גם אם מצבו של אדם מבוגר אינו מוגדר עדיין כסיעודי, הוא זכאי לקבל עובד זר שישהה עימו בביתו החדש ומשיך לטפל בו ולדאוג לצרכיו באופן אישי, בהתאם להסדרים בין החברה המתווכת של עובדים זרים, הביטוח הלאומי, או פוליסת הביטוח של המבוגר או בני משפחתו.

אפשרות קבלת התמיכה של עובד זר סיעודי, בנוסף לצוות המטפל במקום, מועילה באופן משמעותי לאדם מבוגר, שעשוי לעבור טלטלה נפשית בעת היציאה מביתו האהוב והמוכר אל מקום זר, נוח ונעים ככל שיהיה. כשעובד סיעודי זר, ששהה עם הקשיש במשך תקופה ארוכה לפני המעבר, מגיע עימו אל ביתו החדש, הוא מקל בכך את עגמת הנפש הכרוכה במעבר, ולמעשה, אין תחליף טוב מכך לשיפור רווחתו האישית.

זהו עידן שבו, הודות לתוחלת החיים הארוכה, הזדקנות כבר אינה נחשבת לנטל, ורוב בני גיל הזהב נהנים מחיים המאופיינים בעשייה ופעילות עד לגילאים מבוגרים ביותר. בהתאם, גם המעבר לדיור מוגן, נחשב לרמת חיים טובה ונוחה, וכאשר עובד זר עובר עם האדם המבוגר ומטפל בו, זהו מצב אידיאלי המאפשר חיים קלים, נוחים ומהנים בתוך מסגרת נעימה וחברתית, מבלי להוות מעמסה על בני המשפחה.

מחלקת דיור תומך וסיעודי

מסגרת הדיור המוגן היא אפשרות מגורים חדשה יחסית לבני גיל הזהב, וקיימת מזה כשלושים שנים. בעבר, האופציה היחידה עבור מבוגרים היתה הישארות בבית או מעבר לבית אבות, שנועדו למבוגרים סיעודיים או תשושים, או למבוגרים עצמאיים.

מתוך סוגי הדיור המוגן השונים הקיימים עבור בני גיל הזהב, ניתן למצוא אף מסגרת של דיור מוגן תומך, המיועדת למבוגרים נזקקים. זהו סוג של שילוב בין בית אבות לדיור מוגן. במילים אחרות, בני גיל הזהב שזקוקים לסיוע בתפקוד יומיומי, מקבלים תמיכה נוספת, מעבר לשירותים הרגילים אותם מציע המקום.

בנוסף, מקבל הדייר אף תמיכה כאשר בריאותו מידרדרת, והוא יכול להמשיך להתגורר במקום תוך קבלת כל השירותים הרפואיים להם הוא נזקק.

סיוע אישי למצבים שונים

גם דייר עצמאי שהגיע להתגורר בדיור מוגן, ממשיך להתבגר, וכשמצבו מתחיל להידרדר, הוא אינו צריך להתפנות לבית אבות סיעודי או למסגרת תשושי נפש, אלא להמשיך לקבל את הטיפול המתאים במקום. מחלקת הדיור התומך כוללת מחלקה אשר מיועדת באופן פרטני לבני גיל הזהב במצבים אלו, לעיתים אף ברישיון משרד הבריאות.

במסגרות אחרות, ניתן למצוא מחלקת החלמה, בה מתאפשר לאדם מבוגר להחלים לאחר ניתוח. במסגרות דיור מוגן מסוימות, ניתן למצוא אף מחלקה סיעודית מתקדמת וחדשה, בניהול רופאים מקצועיים ומיומנים.

מחלקת סיעוד בדיור מוגן מיועדת לבני גיל הזהב אשר כבר אינם מתפקדים באופן עצמאי בחיי היומיום. הם מאושפזים במחלקה סיעודית, שהיא סגורה וממוקמת בתוך הדיור המוגן, אך נפרדת משאר המסגרות. כאשר הדייר נמצא במצב סיעודי מורכב, וזקוק לטיפול רפואי קבוע, רק אז הוא יצא מהמחלקה הסיעודית בדיור המוגן ויעבור למסגרת של בית חולים גריאטרי, בו יקבל את הטיפול המתאים למצבו.

מחלקת תשושי נפש – מסגרת זו מעניקה מענה מתאים, בסביבה מוגנת וחמה, לאנשים הסובלים מאלצהיימר או מחלות דמנטיות אחרות. מחלקה זו מנוהלת בשיטות טיפול מתקדמות, בתוך המחלקה הסיעודית, וכוללת מגוון פעילויות המורכבות מחשיפה לגירויים קבוצתיים ואישיים, כגון חוגי תנועה, חוגי יצירה, מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים, בנוסף, כמובן, לצוות רפואי מלא.

רמת השירותים והצוות המטפל

העקרונות העיקריים על פיהם פועלים אנשי ההנהלה והצוות הטיפולי בדיור מוגן, הם:

כבוד – זכותו של כל אדם להיות מטופל בכבוד ובהערכה, בכל עת, וליהנות ממגוון נרחב של מערכות יחסים חברתיות.

הגנה על הפרטיות – זכות הדייר בדיור מוגן לשמור על פרטיותו ועל הנכס שלו, מכובדת ומתקבלת בכל עת. המרחב והמתקנים בהם הוא מבקש להשתמש, חופשיים מהתערבות, כל עוד הם בטוחים עבורו ועבור הסביבה.

זכות הבחירה –  הדייר רשאי לקבל החלטות מושכלות, תוך שהוא מכיר בזכויותיהם של אנשים אחרים לעשות אותו דבר; ידיעת מגוון האפשרויות; וקבלת סיוע על מנת להבין את כל האפשרויות ולבחור את המתאימה ביותר.

בטיחות – דייר במסגרת דיור מוגן חש בטחון ונהנה אבטחה בכל תחומי החיים, כולל בריאות ורווחה.

מימוש הפוטנציאל – הדייר מקבל את ההזדמנות להשיג את כל מה שהוא יכול, לבצע שימוש מלא במשאבים העומדים לרשותו, ולהפיק את המרב מהחיים.

שוויון וגיוון – זכות הדייר בדיור מוגן לחיות חיים עצמאיים, עשירי מטרה, משמעות והגשמה עצמית, להיות מוערך על רקע אתני, שפה, תרבות ואמונה דתי; להיות מטופל באופן שווה ולחיות בסביבה חופשית מבריונות, הטרדה, אפליה ופחד. הוא יכול להתלונן באופן יעיל על כל מצב המאיים עליו.

מעורבות ועד הדיירים

מעורבות הדיירים היא עבודה עם הועד לשיפור שירותי הדיור והקהילה במסגרת הדיור המוגן. בעת בחירת הדיור המוגן, יכול דייר פוטנציאלי לבדוק כיצד הוא יכול להשמיע את קולו, לצד כמות הזמן והמחוייבות הנדרשת לכל פעילות. קבלת מידע על המעורבות היא דרך מצוינת לפגוש אנשים ולפתח מיומנויות חדשות, לצד הסיוע בשיפור שירותי הדיור.

ועד שירותי הדיור מתכנס אחת לחודשיים והוא פתוח בפני חברי הועד והדיירים. פנל זה מציע לדיירים הזדמנות לדון באפשרויות הדיור ומן השירותים, ומאפשר לדיירים ולועד לעבוד יחד על מנת לשפר את שירותי הדיור לכולם.

הצגת שאלות – הועד מאפשר לדיירים לשאול שאלות בסגנונות שונים אודות הנהלת המקום ונושאי הדיור. נושאים המועלים במפגשים אלו, למשל, יכולים להיות סביב נושא תיקונים או נהלים, והדיירים מקבלים תשובות על כל היבט של שירותי הדיור.

קבוצת מעורבות – זוהי קבוצת דיירים במסגרת הדיור המוגן, שנפגשת עם הנהלת המקום מספר פעמים בשנה על מנת לדון במעורבות השירות לדיירים.

מומחיות –  חברי הועד תומכים בקבוצות עניין מיוחדות, כגון בדיירי דיור מוגן עם מוגבלות. הם עובדים עם צוות הפיתוח של המקום, לשיפור התנאים ורמת השירותים.

נושאי תחזוקה – הועד מתמקד בנושאי דיור רחבים יותר שמשפיעים על כל הדיירים, כולל רמות שכר הדירה, התנהגות אנטי חברתית ושיפור נהלי מדיניות.

באנר דיור מוגן

סיור מקדים לפני המעבר

לפני הכניסה לדיור מוגן, מומלץ להיערך מראש, לדעת אלו שאלות יש לשאול, ולהבין את התמונה במלואה. המעבר למסגרת החדשה היא החלטה אותה אין לקבל בקלות ראש. תוחלת החיים החדשה של היום מאופיינת באנשים מבוגרים שכבר אינם מבלים ימים שלמים בחוסר מעש. לעיתים קרובות, הם פעילים יותר מהצעירים.

לכן, בחירת דיור מוגן צריכה להתבצע בהתאם. כך, למשל, יש לוודא מראש את סוג הדיירים, טווח הגילאים, ובדיקה, עד כמה שניתן, איזו רמת תקשורת יכולה להתקיים עימם. כדאי לבדוק את מערך השירותים אותה מציעה מסגרת הדיור המוגן, האם המקום מכיל ספריה, חדר כושר, סופרמרקט קטן, צוות טיפולי רגיל וצוות טיפול סיעודי, כולל שירותים רפואיים.

על פי ההעדפה האישית והצרכים של המבוגר, ניתן לבחור בבית דיור מוגן המאופיין בבניין מגורים מוקף גינות, או מסגרת של אווירה כפרית. אחרי הכל, מדובר בבית החדש של בן המשפחה המבוגר, ויש לבחור מקום שהוא בבחינת "בית החלומות" או לפחות כזה המציע את רמת הנוחות המירבית.

במסגרת הסיור המקדים במקום יש לבדוק את התנאים המוצעים, לבקר במספר מקומות ולהשוות ביניהם. חשוב, למשל, לברר את טווח המחירים, אפשרויות התשלום, ומדיניות החזרי התשלום בעת הצורך. הסיור המקדים חשוב על מנת שניתן יהיה להיווכח בפועל כי אכן זהו המקום המתאים.

סקר שוק

בעת בחירה מתוך אופציות מגורים שונות בדיור מוגן, יש לרכז את האפשרויות השונות בהתאם למיקום הגיאוגרפי של המרכז, אפשרויות כלכליות של המבוגר או בני משפחתו, ושיקולים נוספים.

לאחר ההחלטה לגבי סוג הדיור המוגן המתאים, ניתן לחפש את המסגרת המתאימה ביותר. משנמצאה המסגרת התומאת מבחינת הצרכים האישיים, ולפני המעבר עצמו והחתימה על החוזה, יש להתייחס אל ההיבטים הבאים ולשאול מספר שאלות, על מנת לוודא במאה אחוזים, או בכמעט מאת האחוזים, שזוהי הבחירה הנכונה:

  • האם יחידת הדיור כוללת לחצן מצוקה אישי?
  • האם קיימים סוגי דיור שונים, כגון חדר לזוג או חדר לבודד?
  • האם הדיור כולל טלוויזיה וטלפון עם קו פרטי?
  • האם מדובר יחידת הדיור מאובזרת מראש או שניתן לעצב את המקום על פי הטעם האישי?
  • מצב התחבורה הציבורית הממוקמת בסמוך לדיור המוגן, האם היא נמצאת קרוב, האם קיימות מספיק אפשרויות תחבורה?
  • האם כל יחידת דיור מצוידת במזגן נפרד?
  • שעות הביקור במקום. האם קיימת מסגרת שעות ביקור קבועה, או שניתן לבקר בכל עת.
  • רמת הפעילויות החברתיות השוטפות.
  • האם קיימים איזורי מפגש ציבוריים נעימים ורחבים לביקורים של בני המשפחה או חברים?
  • האם קיימים שטחי ציבור הולמים כגון חדרי חוגים, חדרי תרבות, חדרי הרצאות ומופעים, והאם הדיירים זוכים לצאת לפעילויות מחוץ למקום כגון טיולים, ביקורים במוזיאונים או בתיאטרון?

יש לחפש את המסגרת המתאימה ביותר באופן אישי עבור האדם המבוגר ובני משפחתו. מומלץ לבקר במספר אתרי דיור מוגן שונים, לבדוק את קיום ההיבטים החשובים ביותר, ועל מה ניתן להתפשר.

גודל יחידת הדיור והתאמתה

בית דיור מוגן מכיל יחידות דיור במגוון גדלים. בעת בחירת המסגרת המתאימה, ניתן לבחור את יחידת הדיור עם הנוף המתאים ביותר, בגודל המשרת בצורה הטובה ביותר את הצרכים האישיים, ורמת הדיור. ניתן לבחור את יחידת הדיור על פי הרצון האישי, החל מרמה סטנדרטית ועד לרמת דיור מרווחת ומפוארת. מומלץ לבחור את יחידת הדיור בשעות היום, כאשר היא שטופת אור יום.

כל יחידת דיור מצוידת בדרך כלל במטבחון מצויד, מקלחת ושירותים. יחידות דיור גדולות מכילות גם אמבטיות. בנוסף כוללת היחידה מערכת מיזוג אוויר, ארונות קיר, לחצן מצוקה וקו טלפון אישי. ניתן לרהט כל יחידה על פי הטעם האישי על מנת שתחושת הביתיות תתקיים כבר בימים הראשונים של המעבר.

יחידת דיור גדולה – יחידה זו מאפשרת לדייר לבצע הפרדה בין איזור המחיה לאיזור השינה. היחידה מצוידת במחיצה המפרידה בין הסלון למיטה.

דירת סטודיו – יש דיירים המעדיפים להתגורר ביחידות קטנות ומותאמות אישית לצרכים. דירת סטודיו היא יחידה נעימה ומרווחת, אשר מתאימה לאדם בודד שמבקש פרטיות ויחד עם זאת מעוניין בבילוי במשך היום עם חברים ובני משפחה, מחוץ ליחידת הדיור האישית שלו.

יחידת דיור של שני חדרים – בני זוג המעוניינים לעבור למסגרת דיור מוגן, או דיירים בודדים המעוניינים ביחידה גדולה יותר מהאפשרויות הסטנדרטיות, בוחרים בדירת שני חדרים. זוהי יחידת דיור מרווחחת בה קיימת הפרדה מלאה בין חדר השינה לסלון.

דיור מוגן לציבור הדתי

ניתן לבחור במסגרת דיור מוגן המיועדת לציבור הדתי. זוהי מסגרת עוטפת ומזמינה, בה מוצאים עצמם הדיירים מתגוררים בחברת אנשים החולקים תפיסת עולם זהה, והיחסים החבריים נרקמים בקלות. הם נהנים מהטוב שבשני העולמות. גם הנאה מרמת השירותים הרגילים והחברתיים אותם ניתן למצוא בכל דיור מוגן, וגם התאמה אישית לסגנון החיים הייחודי שלהם.

דיור מוגן המיועד לציבור הדתי מציע לדיירים המשך מגורים על פי אורח החיים המסורתי בו הם מורגלים. השבתות מאופיינות באווירת קודש, הדלקת נרות, קידוש וזמירות, שיעורי פרשת השבוע, תפילות משותפות וחגיגת הסעודה השלישי.

החגים מתקיימים באווירה משפחתית נעימה, והדיירים רשאים אף להזמין את בני המשפחה לחגוג עימם ואף לשכנם בדירות אירוח מיוחדות או ביחידת הדיור שלהם. גם בימי חול יכולים הדיירים להתפלל בבית הכנסת של המקום, לשמוע הרצאה בנושא יהדות או ללמוד דף גמרא.

בנוסף, מאופיינים חיי היומיום במסגרת זו בפעילויות מגוונות, הכוללות חוגי אמנות, שיעורי התעמלות, סדנאות למלאכת יד, חדרי מחשב, חדרי משחקים בהם ניתן לשחק עם הנכדים, קבוצות הליכה, האזנה לקונצרטים, האזנה להרצאות הניתנות על ידי מומחים בנושאים שונים, השתתפות במקהלת הבית, יציאה משותפת לתיאטרון, יציאה לטיולים מהנים, כך שהדיירים יכולים למעשה לפתח כשרונות חדשים או להגשים חלומות ישנים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715445

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר